تبلیغات
مرجع مقالات ایران IranMags
کامپیوتر // 02:00 ب.ظ - پنجشنبه 19 مرداد 1391

سیسکو و چالش‌های پیش رو

تا همین چند سال پیش، شرکت سیسکو سیستمز قدرتی بی‌رقیب در عرصه فناوری بود. در آن زمان همه شرایط به سمت رشد و توسعه فناوری اینترنت می‌رفت که در تخصص این شرکت است. شرکت‌های تلفن، کمپانی‌های تلویزیون کابلی و شرکت‌های ارتباطات سیار همگی به فکر عوض کردن تجهیزات و تکنولوژی های قدیمی‌شان با تکنولوژی‌های جدیدتر و قوی‌تر شبکه بودند.

تا همین چند سال پیش، شرکت سیسکو سیستمز قدرتی بی‌رقیب در عرصه فناوری بود. در آن زمان همه شرایط به سمت رشد و توسعه فناوری اینترنت می‌رفت که در تخصص این شرکت است. شرکت‌های تلفن، کمپانی‌های تلویزیون کابلی و شرکت‌های ارتباطات سیار همگی به فکر عوض کردن تجهیزات و تکنولوژی های قدیمی‌شان با تکنولوژی‌های جدیدتر و قوی‌تر شبکه بودند. اگر از یکی از مدیران سیسکو بپرسید که چرا دو سال پیش با خرید شرکت هایی نظیر Lucent Technologies یاNortel Networks، که در آن زمان در تنگنا بودند، سیسکو فعالیتش را در حوزه ارتباطات راه دور (تلکام) توسعه نداد و پاسخی قابل پیش بینی می‌شنوید، همان‌طور که میکلانژلو ولپی، معاون مدیر عامل، در سال ۲۰۰۳ گفت: “این کار چه سودی می‌توانست داشته باشد؟ تکنولوژی‌هایی که آن‌ها تولید می کردند، ربطی به نیاز و درخواست مشتری‌ها نداشت”. در آن زمان به نظر میآمد که دنیا به کام سیسکو است. ولی کارها همیشه این‌قدر آسان انجام نمی‌پذیرد. با اقبال روزافزون جهان به تکنولوژی‌های شبکه، دستیابی به فرصت‌های جدید برای سیسکو بیش از پیش سخت به نظر میآید. سیسکو تا به حال یکی پس از دیگری به بازارهای جدید وارد شده است، به همین خاطر اکنون خود را در جنگ چندجانبه‌ای با رقبایی سرسخت می‌بیند. شرکت‌هایی که سابقا کمتر شناخته شده بودند، نظیر Brocade Communications Systems و F۵ Networks. آن‌ها اکنون قدم به قدم در بعضی از بازارها با سیسکو پیش می‌آیند، و در همین حال شرکت‌های لوسنت و نورتل که توانایی‌های گذشته را بازیافته‌اند، جبهه‌های دیگری را رو به سیسکو گشوده‌اند. حتی در عرصه شبکه‌های سازمانی، که از قدیم نقطه قوت سیسکو بوده است، سیسکو با جدی‌ترین رقابت در دهه اخیر روبروست. شرکت‌هایی نظیر Huawei Technologies از چین و Juniper Networks در دره سیلیکون در این حوزه رقبای جدی برای سیسکو شده اند. این مسائل کم کم غول سن خوزه (کالیفرنیا) را تحت فشار گذاشته است. سیسکو در سال ۲۰۰۴ عملکرد درخشانی داشته است. فروش با رشدی ۱۷ درصدی به ۲۲ میلیارد دلار و درآمد خالص با رشدی ۲۴ درصدی به ۳/۵ میلیارد دلار رسید. ولی مشکلات سیسکو در بسیاری از بازارهای جدید، این سوال را مطرح می‌کند که سیسکو به پایان دوران اوجش نزدیک می‌شود؟ گزارشی که در ۸ فوریه منتشر شد، نشان می‌دهد که فروش شرکت در فصل اخیر ۱۲ درصد یعنی معادل ۱/۶ میلیارد دلار، رشد داشته است، اندکی کمتر از میزانی که تحلیل‌گران وال استریت پیش‌بینی می‌کرده‌اند. بسیاری از تحلیل‌گران این آمار را اولین نشانه های کاهش میزان درآمد و سود شرکت، احتمالا تا میزان ۱۰ درصد، طی دو سال آینده می‌دانند. سهام شرکت از اول ۲۰۰۴، تا ۱۸ دلار یعنی ۳۹ درصد افت قیمت داشته است.
شرایط سخت
به نظر می‌رسد که سیسکو در یک بن بست استراتژیک گرفتار شده است. این شرکت یا باید رشد سریعش را دنبال کند و یا رشد سود را مد نظر داشته باشد، ولی نه هردوی آن‌ها را. گرچه مدیرعامل سیسکو یعنی آقای John T Chambers اخیرا برنامه هایی را ارائه کرده است که درآمدهای شرکت را تا سال ۲۰۰۸ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد داد، ولی به نظر می آید که اگر سیسکو زودتر دست به اقدامی جدی نزند، این هدف قابل دستیابی نباشد. سیسکو این توانایی را دارد که به بازارهای جدید دست بیندازد و با شکستن قیمت در آن‌ها، سهم خود را افزایش دهد و به صدر جدول برسد. ولی این کار خطرات جدی برای سود ناخالص سرشار سیسکو، که سال گذشته به طور متوسط ۶۸ درصد بود، دربر‌خواهد داشت. با ۵/۱۶ میلیارد دلار پول نقدی که شرکت دارد، حتی می‌تواند دست به خرید شرکت‌های کوچک و بزرگ رقیب بزند، ولی این‌کار احتمالا به قیمت کاهش سود شرکت تمام خواهد شد. David J. Eiswart مدیر سرمایه گذاری‌های شبکه در T. Rowe Price می گوید:”سیسکو مدیریت فوق العاده خوبی دارد. ولی به نظر می رسد که کادر مدیریت سیسکو خود را درگیر شرایط سختی کرده است. داشتن سود ناخالصی معادل ۶۸ درصد، یعنی شما در بازار تکنولوژی پیشرفته تجارتی معادل تجارت الماس دارید، ولی خوب معادن الماس موجود بی‌پایان که نیستند.”یک راه حل این است که سیسکو دنبال شکار معدن الماس بعدی نباشد. سیسکو باید این فکر را از سر بدر کند که شرکتی با رشد برق آساست و کم کم مثل برادران بزرگترش در دره سیلیکون عمل کند. بعضی از تحلیلگران معتقدند که چمبرز و همکارانش باید رشد کمتر درآمدها را قبول کنند و سرمایه‌گذاران را با جریان ثابت پول نقد و حتی سود سهام راضی نگهدارند. Samuel C. Wilson تحلیلگر JMP Securities می‌گوید: “هیچ اشکالی ندارد که رهبری بازار را در دست داشته باشید و پول زیادی هم درآورید.”
به دنبال درآمد
این حرف‌ها در نظر چمبرز و افرادش، در حکم کنار گذاشتن اصول است. آقای مدیرعامل معتقد است که سیسکو می‌تواند از عهده کارِ سخت تعادل برقرار کردن بین رشد سریع و به دست آوردن سود سرشار برآید. در کنفرانسی که در دسامبر گذشته برگزار شد، چمبرز و مدیران ارشد سیسکو جزئیات برنامه‌ای را تشریح کردند که طی آن سیسکو تا سال ۲۰۰۸ سالانه ۱۲ درصد تا ۱۵ درصد رشد خواهد داشت و در عین حال درآمد ناخالص را نیز در حد ۶۵ درصد حفظ خواهد کرد. مطابق این برنامه، سیسکو با فروش روترها و سوییچ‌ها برای سازمان‌های بزرگ، رشد سریع خود را در بازارهای اصلی‌اش دنبال خواهد کرد و همزمان، بازار آن‌ها را از طریق مجموعه وسیعی از تکنولوژی‌های وابسته،‌ از بازار ۷۹ میلیون دلاری روترهای بی سیم خانگی گرفته تا خدمات مشاوره‌ای برای شرکت‌ها‌ پشتیبانی خواهد کرد. در این کنفرانس چمبرز گفت: “ما معتقدیم که نه تنها موقعیت خوبی برای رقابت داریم، بلکه شرایط و موقعیت برای رهبری بازار را نیز داریم.”البته حساب‌ها همیشه هم کاملا درست از آب در‌نمی‌آیند. سیسکو برای رسیدن به رشد سالانه ۱۵ درصد، یعنی رقمی که سرمایه گذاران واقعا طالب آن هستند،‌ باید درآمدهایش را از ۲۲ میلیارد دلار سال پیش به ۵/۳۸ میلیارد در سال ۲۰۰۸ افزایش دهد. سیسکو پیش بینی می‌کند که فروش در بازارهای اصلی‌اش سالانه ۱۱ درصد رشد داشته باشد،‌ ولی بعضی از تحلیل‌گران صنعتی حدس می‌زنند که این رقم بیشتر به ۹ درصد نزدیک می‌باشد. به این ترتیب سیسکو باید ۵/۷ دلار در مجموع فروشش را از محل تجارت‌هایی که تازه شروع می‌کند،‌ تامین کند. آیا این رقم قابل دستیابی است؟ چمبرز باید آستین ها را بالا بزند. بازار تجهیزات تلفن اینترنتی که شرکت‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌کنند را در نظر بگیرد. سیسکو در این حوزه پیش قدم بود و فقط دو سال پیش ۴۰ درصد این بازار را در اختیار داشت. ولی از آن زمان تا کنون شرکت کوچکی مثل Avaya رهبر بازار،‌ یعنی سیسکو‌ را پشت سر گذاشته است و ۲۵ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد،‌ در‌حالی‌که سهم سیسکو فقط ۲۳ درصد است. مدیرعامل این شرکت Donald K. Peterson معتقد است که آن‌ها خوش شانس هستند که رقیبی مثل سیسکو دارند،‌ چون سیسکو دست به شکستن قیمت‌ها نمی‌زند. او می‌گوید: “البته این به این دلیل نیست که آن‌ها خیلی آدم‌های خوبی هستند، بلکه به خاطر ارزش بازارشان مجبورند سود ناخالص‌شان را حفظ کنند.”
مشکلات موجود
با وجود اینکه سیسکو در بازارهای زیادی دست به رقابت زده است، ولی سعی می‌کند که در تمام آن‌ها در خط مقدم نوآوری و ابداع باشد. برای مثال بازار شبکه‌های بی‌سیم برای شرکت‌های بزرگ. سیسکو رهبری این بازار را به دست دارد، ولی شرکت تازه تاسیس Airespace توانسته است در سال‌های اخیر سهم بزرگی از این بازار را به دست بیاورد،‌ چون نصب و استفاده از محصولاتش آسانتر است. نتیجه این شده که در ماه ژانویه، سیسکو موافقت کرد که ۴۵۰ میلیون دلار برای خرید Airespace بپردازد که قصد داشت در سال ۲۰۰۵ فروشش را به ۸۵ میلیون دلار برساند. این کار نارضایتی بعضی از سرمایه گذاران سیسکو را بر‌انگیخت که معتقدند سیسکو باید از ۳ میلیارد دلاری که روی بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرده است،‌ استفاده بیشتری ببرد. یکی از بزرگترین سهام‌داران سیسکو می گوید ” این بسیار بد است. انگار بلایی سر سیسکو آمده است.“سیسکو در بازارهایی که هدف قرار داده، به موفقیت‌هایی هم دست یافته است. بعد از خرید شرکت Linksys در اوایل سال ۲۰۰۳، سیسکو رهبری بازار محصولات شبکه‌های خانگی را به دست گرفته است. همچنین سیسکو بزرگترین تامین‌کننده محصولات امنیت شبکه شده است. فروش این محصولات تکنولوژی پیشرفته در فصل اخیر با افزایش سریع چهل درصدی روبرو بوده است. اما سیسکو هنوز هم دستیابی به بازارهای جدید را دنبال می کند. چمبرز در دسامبر گذشته به تحلیلگران گفت که سیسکو به زودی چهار طرح ابتکاری جدید معرفی خواهد کرد که بنابر پیش‌بینی‌ها در نهایت به بازاری یک میلیارد دلاری مبدل خواهند شد.
بنابر اطلاعاتی که هفته‌نامه بیزنس‌ویک کسب کرده است، نرم‌افزار مدیریت شبکه جهت کمک به شرکت ها برای استفاده مفیدتر از شبکه و رسانه‌های ذخیره‌سازی، و برنامه‌های کاربردی نظیر ویدئو کنفرانس برای تلفن اینترنتی، از جمله این طرح‌ها خواهند بود. Brantley Thompson تحلیلگر شرکت Goldman Sachs در گزارشی اظهار داشته که سومین طرح، سیستم‌های ویدئوی درخواستی (Video On Demand:Vod) برای شرکت‌های تلفن و شرکت‌های تلویزیون کابلی خواهد بود. حتی اگر سیسکو سهمی در این بازارها پیدا کند، هنر اصلی این است که آن‌قدر از آن‌ها درآمد داشته باشد که برای شرکتی ۲۲ میلیارد دلاری مهم باشد. مثلا بازار شبکه‌های ذخیره سازی سوئیچ‌های هوشمندی که جریان داده را بین رسانه ذخیره سازی و سیستم‌ها و سرورها کنترل می‌کنند را در نظر بگیرید. وقتی که سیسکو در سال ۲۰۰۳ به این بازار ۳/۱ میلیارد دلاری وارد شد، بسیاری از تحلیلگران حدس می‌زدند که به‌زودی شرکت‌های کوچکتر مثل Brocade Communications را کنار خواهد زد. Brocade آنقدر نگران این مسئله شد بلافاصله تعدادی مدیران اجرایی گران‌قیمت را به خدمت گرفت و حتی یک تورنمنت گلف یکصدهزار دلاری راه انداخت که مارکش را تبلیغ کند. ولی نیازی به این کارها نبود. علیرغم سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰۰ میلیون دلار، سیسکو فقط ۲۰۰ میلیون از سوئیچ‌های ذخیره‌سازی هوشمندش را فروخت. یعنی سهم ۱۷ درصدی از بازار، در مقایسه با سهم ۴۷ درصدیBrocade. دلیل آن هم این است که بسیاری از مشتری‌ها، اگر از تکنولوژی مورد استفاده‌شان راضی باشند، تمایلی به خطر انداختن داده‌هایشان ندارند. Michael Klayko مدیرعامل Brocade دراین‌باره می‌گوید: ”سیسکو رقیب ترسناکی است، ولی شما نمی‌توانید ارزش رضایت مشتریان را دست کم بگیرید.“
چالش‌های سیسکو
سیسکو در تلاش است که وضعیت ممتازش را حفظ کند.با حضور رقبایی که هر روز قویتر می‌شوند، رسیدن به هدف جان چمبرز مدیرعامل، یعنی رشد سالانه ۱۲ تا ۱۵ درصدی درآمدها تا سال ۲۰۰۸، کاری سخت می نماید.شبکه سازمان‌های بزرگ سیسکو بیش از ۷۰ درصد این بازار بیست میلیارد دلاری را در اختیار دارد که تقریبا ۷۰درصد درآمدهایش را تامین می کند. ولی تولیدکنندگانی که هزینه کمتری برای تولید می پردازند، به خصوص شرکت چینی Huawei کم کم قد علم می کنند سیسکو برای اینکه بازهم درصد باقی بماند ممکن است مجبور شود قابلیت هایی مثل نرم افزار امنیتی را برای بالا بردن قیمت به محصولاتش اضافه کند. تجهیزات ارتباطی وقتی شرکت های تلفن و تلویزیون کابلی به سمت تکنولوژی‌های مبتنی بر اینترنت روآورند، به نظر می آمد که سیسکو یکی از بازیگران اصلی این صنعت ۵۰ میلیارد دلاری بشود. ولی این اتفاق نیفتاد. شرکت‌های باسابقه‌ای مثل آلکاتل و شرکت‌های تازه نفس مثل جونیپر خیلی سریع بازار را در دست گرفتند. بنابر تخمین‌های موسسه Synergy Research، سیسکو با سهم ۵درصدی از این بازار در حد بازیگران کوچک باقی مانده است. سیستم‌های تلفن اینترنتی بنابرتخمین‌ها، ارزش این بازار از ۵/۳ میلیارد دلار در حال حاضر به ۱۰/۵ میلیارد در سال ۲۰۰۸ خواهد رسید. سیسکو که در این بازار پیشقدم بود، تا دو سال پیش سهمی ۴۰ درصدی از آن داشت. در حالی که اکنون با سهمی ۲۳درصدی، قراردارد. بسیاری از شرکت‌ها محصولات تولیدکنندگانی نظیر آوایا و نورتل را که می توان آن ها را به تدریج راه اندازی کرد، بیشتر ترجیح می دهند. امنیت شبکه رهبری این بازار در امر حفاظت شبکه‌های سازمانی درمقابل ویروس‌ها، در دست سیسکو است ولی رقبا بسیار سرسخت هستند، AT&T، جونیپر، مایکروسافت و شرکت‌های تخصصی مثلCeckpoint Software قیمت‌ها را در سطحی پایین نگه داشته اند و در نتیجه پیش بینی می شود این بازار از۱/۴ میلیارد در سال ۲۰۰۴ به فقط ۹/۵ میلیارد در سال ۲۰۰۷ برسد. تجهیزات الکترونیکی سیسکو در واحد Linksys با موفقیت عظیمی روبرو بوده است و فروش این واحد تقریبا دو برابر شده و به ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. ولی رقابت سخت از طرف شرکت‌هایی مثل NetGear و D-Link باعث شده است که این تجارت سود ناخالص زیادی نداشته باشد. خلاصه اینکه، ورود به سیسکو به تجهیزات الکترونیکی مصرفی به نظر نمی رسد تاثیر زیادی روی درآمدها و سودهای شرکت داشته باشد.بدترین عملکرد سیسکو در بالقوه‌ترین بازارش،‌ یعنی ارتباطات راه دور رخ داده است. شرکت‌های تلفن، سالانه ۷۰ میلیارد دلار روی دارایی‌هایشان سرمایه گذاری می‌کنند و درصد فزاینده‌ای از این پول به سمت تکنولوژی‌های رو به رشد اینترنتی می‌رود که شرکت‌های تلکام را قادر می‌سازد سرویس‌های صوتی، داده و ویدئو را به مشتریانشان عرضه کنند. با وجود این، سیسکو به زحمت حدود پنج درصد این بازار را به چنگ آورده است یعنی بسیار کمتر از حد ۱۵ درصدی که Chambers چند سال پیش قصد کرده بود به آن برسد. یک دلیل اصلی می‌تواند رقابت شرکت سریع و فزاینده شرکت Juniper Networks باشد که در حال ربودن سهم این بازار است. سیسکو انتظار دارد که از طریق روترهای بزرگش مجددا سهمی در این بازار به دست آورد. در گزارش درآمدهای شرکت در هشتم فوریه آمده است که ۱۲ مشتری هم اکنون دستگاه‌های پانصدهزار دلاری ۱-CRS را خریداری کرده اند و ۱۲ مشتری دیگر هم سرگرم ارزیابی آن هستند. در کنار این مسائل، سیسکو احتمالا با رقابت فزاینده‌ای از سوی فراهم کنندگان قدیمی تجهیزات تلفن نیز روبرو خواهد بود. لوسنت و نورتل چند سال قبل در آستانه ورشکستگی بودند، ولی در حال حاضر توانسته‌اند اعتبار گذشته را بازیابند و تجهیزات کارآمدی مبتنی‌بر تلفن اینترنتی تولید نمایند. به‌علاوه این شرکت‌ها به سود ناخالصی کمتر از سیسکو نیز قانع‌اند. برای مثال آلکاتل در صف اول فروش تجهیزات DSL قرار دارد، بازار وسیعی که به طور معمول سود ناخالصی کمتر از ۵۰ درصد را دربر داشته است. بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند چمبرز باید برای بازگرداندن اعتبار رشد سریع به سیسکو، اقدامات قاطعانه‌ای اتخاذ کند. یکی از راه‌حل‌ها، خرید شرکت‌های بزرگ است. سیسکو می‌گوید که علاقه‌ای به معامله‌های بزرگ ندارد و ترجیح می‌دهد که روی شرکت‌های تازه تاسیس که رشد سریعی دارند سرمایه‌گذاری کند. البته با داشتن بازاری ۱۳۰ میلیارد دلاری و ۱۶ میلیارد پول نقد، سیسکو تقریبا می‌تواند هر شرکتی را که بخواهد بخرد. اهداف بالقوه می‌تواند از آوایا تا تمام بخش‌های نورتل را در بربگیرد. ولی مشکلی که در خرید شرکت‌ها وجود دارد،‌ سود ناخالص سیسکو است. اگر سیسکو شرکت دیگری را بخرد که نسبت به درآمدش سود کمتری دارد،‌ فاصله ترکیب سرمایه‌گذاری و سود کاهش خواهد یافت و بسیاری از سرمایه‌گذاران بورس از سهام سیسکو رویگردان خواهند شد. Peterson مدیرعامل آوایا در پاسخ به این سوال که آیا سیسکو پیشنهاد خرید این شرکت را مطرح خواهد کرد یا نه؟ می‌گوید:‌‌ “سود ناخالص ما در شرکت ۴۸ درصد است ولی سیسکو ۶۸ درصد سود ناخالص دارد. اینجا حساب جور در نمی‌آید. به همین خاطر است که من فکر می کنم آن‌ها بدون کاهش انتظاراتشان درمورد سود ناخالص، نمی‌توانند دست به یک اقدام بزرگ بزنند.”البته در این میان، یک شرکت از جنبه مشکل سود ناخالص استثناست و اغلب درباره آن صحبت می‌شود. Network Appliance شرکتی با رشد خیره‌کننده در بازار پر مشتری رسانه‌های ذخیره سازی در سانی ویل کالیفرنیا. این شرکت در سال بیش از ۳۰ درصد رشد داشته و در فصل اخیر ۶۸ درصد سود ناخالص کسب کرده است. ولی موفقیت‌های Network Appliance مشکلات دیگری را آشکار کرده است. در مقایسه با نسبت قیمت به درآمد ۶۷ در این شرکت، نسبت قیمت به درآمد سیسکو به ۲۴ تنزل کرده است. این یعنی ارزش بازار NetApp در حال حاضر ۱۱ میلیارد دلار است، ولی اگر سرمایه گذاران ارزش درآمد آن‌را با توجه به نسبت قیمت به درآمد سیسکو بسنجند، فقط ۴ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. DanielJ Warmenhoven. مدیرعامل NetApp می‌گوید که تا به حال مذاکره‌ای در این زمینه با سیسکو نداشته است. در جلسه گزارش درآمدهای شرکت سیسکو که در ۸ فوریه برگزار شد، یکی از تحلیلگران از چمبرز پرسید که چرا او معتقد است که سیسکو می‌تواند از قانون اعداد بزرگ مستثنی باشد؟ مطابق این قانون هرگاه ابعاد یک شرکت بزرگ می‌شود، رشد درآمدهای آن کاهش می‌یابد. چمبرز با توضیحاتی کلی به این سوال پاسخ داد و بیان کرد که سیسکو احتمالا با این قانون مطابقت نخواهد داشت چون ارزش محصولات شبکه‌ای که می‌فروشد، هرچه مشتریان تعداد بیشتری از آن ها را داشته باشند، افزایش می یابد. او گفت: “ما در صنعتی هستیم که به سادگیِ قانون اعداد بزرگ نیست. بگذارید فرصتی در اختیارتان بگذارم… تا جدال فرآیند فکری ما را در برابر مشکلات ببینید.” باید دید سیسکو در ماه‌های آینده با چه چالش‌های دیگری روبرو خواهد بود.



What is distraction osteogenesis?
جمعه 24 شهریور 1396 09:24 ق.ظ
Howdy! Quick question that's completely off topic.
Do you know how to make your site mobile friendly?
My blog looks weird when viewing from my iphone. I'm trying
to find a template or plugin that might be able to
correct this issue. If you have any suggestions, please share.
Thank you!

Here is my homepage :: <a href="http://kristinemoga.weebly.com/blog/bunions-and-corns">What is distraction osteogenesis?</a>
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آخرین مطالب
» كنترل محیط مطالعه ( جمعه 20 دی 1392 )
» روشهای اورژانسی پیشگیری از بارداری ( جمعه 20 دی 1392 )
» ساخت سایت، مناسب در تلفن های همراه ( جمعه 20 مرداد 1391 )
» مجوزهای دسترسی در لینوکس ( جمعه 20 مرداد 1391 )
» انتقال خودکار فایل ها از لینوکس به ویندوز ( جمعه 20 مرداد 1391 )
» آشنایی با زبان برنامه نویسی Python ( جمعه 20 مرداد 1391 )
» شرایط لازم برای دریافت مدرک CCNA ( جمعه 20 مرداد 1391 )
» ICDL چیست ؟ ( جمعه 20 مرداد 1391 )
» SVCHOST.EXE چیست ؟ ( جمعه 20 مرداد 1391 )
» ساده ترین روش ساخت کتاب الکترونیکی ( جمعه 20 مرداد 1391 )
» فروشگاه اینترنتی چیست؟ ( جمعه 20 مرداد 1391 )
» استراتژی آسان رفع مشکلات شبکه ( جمعه 20 مرداد 1391 )
» آشنایی با زیر ساخت اینترنت ( جمعه 20 مرداد 1391 )
» دو شاخص مهم شبکه، پهنای باند و میزان تاخیر ( جمعه 20 مرداد 1391 )
» ماهیت امنیت در شبکه ( جمعه 20 مرداد 1391 )